Lapok:

2017. október 20., péntek

Világdarabok - 03. téma - Földrajz

Hejhó!

Huszadika van, vagyis téma-nap.

Hoztam is az újat, és vele egy kis tematikus átgondolást. Mivel ezeknek a témáknak és hozzá fűzött gondolatébresztőknek épp az lenne a célja, hogyha saját világ építésébe kezdesz, tudd hol elkezdeni a dolgot, és lehetőleg minél kevesebbszer akadj el olyan kérdések miatt, hogy "rendben, hogy a karakterem tudja vezetni ezt a repülő-hajót, de ez vajon tényleg akkor nagy szám, vagy valójában a technika itt általános, és minden második ember tud ilyen járművet vezetni?", ezért igyekszem őket logikai sorrendben közzétenni.
Viszont most úgy jártam, hogy rájöttem, a földrajz előbbre jöhetett volna, mint maga a benépesítés elkezdése az előző témában. Ilyen valószínű, hogy lesz is még, hiszen veletek együtt most gondolom át én is ezeket, és igyekszem a nagy egészet pontokba szedni, sorrendbe rakni. Illetve úgy döntöttem, azt az utat fogom követni, hogy előbb nagy, átalános témákban végigmegyegyek mindenen, ami fontos lehet, aztán szűkebb területet felölelő címekkel kibontom őket. Valahogy úgy, mint a "Segítő kérdések..." fordításnál. (Biztosan fogtok sok hasonlóságot találni vele, mert az eleve egy nagyon jó, logikus felépítés.) 

Tehát mindezekért hamarosan létrehozok egy ún. "logikai térképet", aminek a mentén elindulva talán már könnyebb lesz megválaszolni a "Hol kezdjem? Merre haladjak tovább?" kérdéseket. Illetve nektek is és nekem is segítség lesz, hogy attól, hogy esetleg időben nekem később jutott valami eszembe, hogy arra is érdemes lenne kitérni, pedig már korábban szükség lett volna rá, végül mégis összeálljon egy egymásra épülő, egymásból következő szempontok szerinti világalkotó mankó. 

Az egyes témákhoz fűzött kifejtések alatt pedig mostantól ajánlásokat is találhattok. Nem fogom az összes írós blog ide vágó cikkét belinkelni, nem efféle gyűjtemény a célom, csupán ha valami jót találtam, vagy olyat, ami segített a fenti szempontok átgondolásában, azt megmutatom, hátha is is hasznosnak találjátok majd. 

És akkor a téma az elkövetkező 10 napra:

03. téma - Földrajz

Kiindulási pontnak érdemes leszögezni, hogy a világod helyszíne egy, a klasszikus értelemben vett bolygó-e? Vagyis a napja körül keringő, gömbszerű égitest? 

Ha ugyanis valami más, mondjuk álomvilág, vagy épp egy korong alakú világ, ami négy elefánt hátán fekszik, akkor meglehet, már alapjaitól más szabályok vonatkoznak rá, nem csak a földrajzára, de arra is kiterjedően. Terry Pratchett Korongvilágában például aki túlsétál a Peremen, az egyszerűen kizuhan a világűrbe. Ráadásul nála a Korong nagymértékű mágikus mezeje miatt lassabban terjed a fény mint a hang. 
Mivel azonban “az összes többi” irányba végtelen a lehetőség, s mivel vélhetően a tervezett világaitok legnagyobb része egy - vagy több - klasszikus bolygón fog játszódni, így itt is ezt veszem kiindulópontnak.

1. Bolygó

Annak idején mindenki megtanulta, hogy az bizony kering, sőt, gyakran a tengelye sem merőleges a keringési vonalára, vagyis kicsit döntött, akárcsak a mi Földünk. Sőt, még a tengelye körül is forog. 

Előbbi kettő, vagyis a Föld Nap körüli keringése és a tengelyének ferdesége hatására alakultak ki az évszakok, a tengely körüli forgás pedig a nappalok és éjszakák váltakozását okozta. Ha teljesen Föld jellegű világot/bolygót szeretnél, ezzel nincs is sok dolgod. Legfeljebb ha te nem ugyanoda rakod a kontinenseket, mint ahol nálunk vannak, akkor érdemes megnézni, hogy vajon azon a területen, ahol most amúgy víz van, miféle földterület lenne. 
Ha viszont ennél nagyobb változást szeretnél, játszhatsz azzal, hogy nálad ellenkező irányba dől a bolygó tengelye, vagy épp közelebb kering a Napjához és akkor melegebb van, és egy év is hamarabb eltelik. A napok sem biztos, hogy 24 órából állnak… (Ezekről később még lesz szó az időszámítás kapcsán.)

Jó, jó, de minek ezek? Miért ne mondhatnád, hogy a te bolygód egy erdő-bolygó, és pont. Véleményem szerint azért, hogy értsd, mit csinálsz, s hogy meg tudd vizsgálni, amit kitaláltál, az egyáltalán létezhet-e, s ha nem, min kell változtatnod, hogy létezhessen? Mert bármilyen érdekesen hangzanak is az egyzónás bolygók, mint mondjuk a Star Wars sivagatos Tatuinja, vagy az erdőhold Endor, a megszokott közegben ezek nem alakulhattak volna csak úgy ki. A Tatuinnak például két Napja van, ami a történetekben meg is jelenik. Bár hogy az Endoron hogy lehetséges mindenütt az erdőség kialakulása, arra én nem ismerem a magyarázatot. De kell hogy legyen.

2. Kontinensek

Első kérdés, hogy egyet vagy többet szeretnél? Aztán hogyan helyezkedjenek el egymáshoz képest illetve magán a bolygón? (Ehhez szerintem hasznos a térkép, de arról később, önálló témaként még lesz szó.)

Utóbbi meghatározza majd az égöveket, a klímát, az élővilágot. Jól érzékelteti, hogy fontos ezt átgondolni az a tény, hogy a mi Földünk déli félgömbjén nincsenek tajgaerdők. Ennek egyszerű oka van: a déli félteke hasonló klímájú részeit tengerek borítják. Vagyis lehetne ott is tajga, csak egyszerűen nincs ott föld. 

És ahogy valóságos/klasszikus viszonyok között az ún. egyzónás - csak erdő, csak sivatag - bolygó is képtelenség, ez vonatkozik a kontinensekre is. Hiszen nem mindegy, az adott földterület milyen messze van a tengertől, ahogy már egy hegylánc is megakaszthatja a felhőket, és különböző viszonyok alakulhatnak ki a két oldalán. Tehát magától nem lesz egy egész kontinensnyi sivatagod, egy egész kontinensnyi hegységed vagy erdőd. 

3. Földrajzi viszonyok és a mágia, technológia kapcsolata

Ott, ahol létezik a mágia, lehet vele akár ilyen nagy méretekben is operálni. De csak óvatosan! Egy-egy dolog még elfogadható, hogy a várttól eltérően működik, mondván “mágia”, de ha mindenre ezt húzod rá, az könnyen öncélúvá válhat. Ráadásul azt az érzetet kelti, hogy a “mágia” szót amolyan fedezékként használod arra, hogy nem jártál rendesen utána, adott területen mi lenne a reális. 

Tegyük fel, hogy adott területen normál esetben sivatag volna, nálad viszont néhány mágus hatalmas felhőzetet terel időnként a terület fölé. Így ott lesz eső, lesz növényzet, lesz élet. Viszont számolj azzal, hogy ehhez jókora erőket kell megmozgatni. Miért teszik ezt ezek a mágusok? Pénzért? Ki fizeti őket? Jófejségből? Honnan marad energiájuk mellette bármi másra? Kinek az érdeke ez az állapot? És hogy hat a környező területekre? Nekik hasznos, de lehet, másnak épp hogy káros?
Lehetséges, hogy az adott területről elhajtja az esőfelhőket a mágikus szél, ahogy Sideran földjén Shari-Sharel kietlen vidékéről, de nem csak úgy magától, ez egy egykor itt zajlott csata után hátramaradt hatás. Ilyen esetben viszont ugyanúgy számolni kell azzal, hogy hat ez az ottani vidék lakhatóságára, a szomszédos területekre, ennél a példánál maradva, ami egy csata volt, annak legyen nyoma a történelemben is.

Úgy gondolom, van helye az efféle “mágikus” dolgoknak, de csak mértékkel - amit neked kell érezned, én nem mondhatom azt, hogy kettő még belefér, három már sok -, és mindenképp átgondolt indoklással. Ne keltse azt a benyomást, hogy neked oda mindenképp kellett egy sivatag, és nem tudtál jobbat kitalálni, mint ráhúzni, hogy “mágia”. De ha ezt a jelenséget a világ szerves részévé teszed, máris nem hangzik öncélúnak.

Egy sci-fi világban ennél egyszerűbb a helyzet. Ott "legfeljebb" úgy lehet megváltoztatni a környezetet, s ezzel adott esetben a klímát, a földrajzi adottságokat, mint ahogy a Földön is tesszük modern vívmányainkkal. Legfeljebb hatékonyabban, nagyobb léptékben. Ilyen módon talán egyszerűbb is utánajárni bizonyos dolgok hatásainak, pl. ha adott területen kivágnak egy jókora erdőt. Ott kell, hogy a különféle jelenségeknek tudományos magyarázata is legyen (legalábbis lehessen, kimondani nem kell okvetlen, csak ha nem egyértelmű). 

Szóval, elő a földrajzkönyvekkel! :)

Példák forrásai:
  • Sideran (szerepjáték honlap)
  • Star Wars (film)
  • Terry Pratchett (Korongvilág regények)
Ajánlás a témához:
(Aki már most kíváncsi, látogassa meg az oldal Világépítők nevű fb csoportját, hiszen kapcsolódik a mostani témánkhoz. ;)  Részletek hamarosan, egy új bejegyzésben. )


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése