Lapok:

2018. február 8., csütörtök

Fordítás - Hiteles térképek készítése - X./I. rész

Sziasztok!
Ezúttal egy új témával kapcsolatban hoztam nektek fordítást. Természetesen a segítő kérdések sem merülnek feledésbe, ám ezt most konkrét segítségnek szánom az elkövetkező Világdarabok témához, amiről néhány napon belül többet is elárulok. ;) 
Remélem, kedvet kaptatok a rajzoláshoz! 

Hiteles térképek készítése

Egy fantasy világhoz a térkép elkészítésénél sok részletre kell figyelni - de a legtöbbjük szórakoztató!Művészi stílust, betűtípusokat és jelképeket kell kiválasztani. De néhány térképészeti fogás túlmutat az esztétikán. Ha egy földszerű világ jókora kontinensét szeretnéd megalkotni, szem előtt kell tartanod a geológiai szabályokat.

I. Hegyek

A hegyek jelentik a világod csontvázát. Hacsak nem tudod már most a földrészed vagy szigeted alakját, vázold fel a hegyeket még a tengerpartok előtt. A hegyek egymásnak vetik hátukat, így láncolatokat, vonulatokat és gerinceket alkotnak. Az alakjukat a keletkezésük határozza meg: 
  • A legtöbb hegység élettől duzzadó kontinentális lemezek gyermeke, botrányos ütközések szülöttei olyan földtömegek kapcsolatából, akik túlságosan is vonzódtak egymáshoz Ahol a lemezek összeütköztek, a felszíni gyűrődések felemelkedtek. Még akkor is, ha az egyik lemez a másik alá csúszott, a súrlódás és a nyomás felfelé törte a hegyeket.
  • Vulkáni hegyek a felső lemez széle mentén keletkezhetnek azok hosszú, lassú ütközése során. A vulkánok az alsó lemez újrahasznosított maradványaiból keletkeztek.
  • Az izzó lemezek, miközben átvándorolnak a bolygó mélyén lévő köpenyperemek felett, szintén vulkán-hólyagokat hozhatnak létre. Ezek végül is a hegyek láncolatát alkotják (követik), ahogy a lemez lassan áthalad a csatlakozási ponton.
  • A bolygók és az aszteroidák közti ütközések alkotják a hegyek körkörös gyűrűit. Néha egy becsapódás krátere dicsekedhet egy második körrel vagy egy magányos csúccsal a kráter közepén. Ha a kráter elég nagy és a világ hasonlít a Földre, ez tóvá vagy tengerré is válhat.
Mind a négy módszer láncot, gerincet, hosszú fennsíkot vagy gyűrűt alkot. (Ez a google mondata, és értelmesebb, mint amit én fenn alkottam.) A magányos hegyek ritkák és szinte mindig vulkáni eredetűek. Hegyvidéki területek, kopott fennsíkok, terméketlen vidékek és más durva, de nem hegyvidéki terepek tipikusan az ősi, “halott” hegyek erodált maradványai.

A saját térképeden:

Helyezd a hegyeidet sorokba vagy hosszú foltokba. Ha már megrajzoltad a tengerpartokat, terjeszd ki a hegyláncokat a partokon túlra, alkosd meg a félszigeteket és a szigetek láncait. A szárazföldön a nyúlványaiknál láthatónak kell lennie: néhány itt-ott szétszórt dombnak a hegylánc széleinél. Nagyon jó ötlet a magányos dombok néhány sora (öreg, lekopott hegysorok). Az alkalmi magányos hegy is rendben van; valószínűleg egy vulkán vagy központi csúcs egy kráter alkotta hegy-gyűrűben.

Ha élethű tereprajz a célod, emlékezz, hogy kontinentális nagyságokban a hegyláncok hosszú, egymásba olvadó hegygerinceknek tűnnek. A legtöbb magában álló hegység csak akkor figyelhető meg, ha a térképet egy kis európai ország vagy egy amerikai állam méretarányához közelítik.



2 megjegyzés:

  1. Ez szuper lett! :D
    Mondjuk sosem fogok még egyszer térképpel próbálkozni, a térlátásom 0, és nincs is hozzá türelmem, egyszerűbb elképzelni. :D Minidg is csodáltam azokat az írókat, akik képesek voltam szuper térképeket alkotni. :D
    Belőlem ez a tehetség kiveszett, de mindig szeretem az ilyen képeken legeltetni a szemem. :3

    Megint hazsonos bejegyzést hoztál! ^^

    Moro

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remek, örülök, hogy tetszik. Igyekszem majd a folytatással. :)
      Nyugi, most sem kell rajzolni, elég lesz elképzelni. ;)

      Ugye, én is nagyon szeretem nézegetni őket.

      Lia

      Törlés